Kayakk 6

Forslag til sykkelturer, service og attraksjoner

Disse forslagene til sykkelturer tar utgangspunkt i sykkelutleien på Matre. Turene går i hovedsak på mindre trafikerte vestlandsveier. Dvs en del opp og ned, og svinger. Du opplever stadig noe nytt rundt neste sving. Foruten de korteste turene er det en del stigning på turene. Men Berg Fritid kan være hjelpe deg med transport opp fjellovergangene.

Matre når du med bil ca 1 t nord for Bergen, eller du tar ekspressbussen fra Bergen eller Sogn (6 avg daglig). Hvis du ikke tar en rundtur, kan vi ordne med henting av sykler enten du tar ferge fra Sløvåg, eller hurtigbåt fra Eivindvik, Solund, Lavik eller Ortnevik.

Utleiesyklene: Tursyklene er for det meste Montana Stingray sykler med dempergaffel fremme, lys, skjermer, bagasjebærer og sykkelvesker bak.

Service: Se Nordhordlandsguiden

Turforslag: (linkene viser til bikmap.net med kart, profil og nedlastbar gps-fil. vær obs på at profilene er noe usikre)

1. Matredalen. Start i fjordbotn i Matre. Lett tur 5 km på asfaltert vei i Matresdalen langs Matreelva til Hummelfossen omgitt av dramatisk natur. Matredalen er Hordalands beste sjøørretelv. Halveis når du Matresvatnet og bøene med dyr på beite. Videre passerer du et av Norges beste buldrefelt (klatring på Stein). Her er også Matreshola - ei "Steinalderhole" med funn tilbake til yngre jernalder. Da stod sjøen 60m høyere. Ved Utlabøstallane er det beste nybegynnerfeltet for buldring. Oppe ved Hummefossen er det et gammelt og et nytt kraftverk, Her anbefales sterkt å ta turen opp "Stegane". En bratt og luftig Sti/trapper opp til Hummelvatnet, med noen store jettegryter. Ved hummelfossen kan du også prøve deg på juvvandring inn i "Helvete". Spør om guiding i Helvete, Rappellering i jettegrytene eller lån av Klatresko/Buldrematter. Ta gjerne en tur på Bjørn West Museet å gjør deg kjent med krigshistoren i området før turen.

2. Frøyseth - Brekke. Start ved Frøyseth Gardsmat (3 km innom Risnes). Fortsett langs idyllisk kulturlandskap langs Frøysethvassdraget over Werkelandshøgda (470 moh) og ned bratte svinger til Brekke og Brekkestranda Fjordhotell. 36 km.

3. Anleggsveien i Stordalen. Start ved Stordalen Fjellstove. Ta til høyre på hovedveien, og så til vestover på anleggsveien. Lett fin tur på grusvei i fjellterreng, 11 km en veg.

4. Anleggsveien i Haugsdal. Start på Matre. Tur på gammelveien langs Matrefjorden ut til Haugsdalen. Du passerer 2 mindre tunneller så pass på at du har lys og refleks på sykkelen. I Haugsdalen er det fine badeplasser både i Haugsdalselva og ved sjøen. Deltaet ved utløpet av elva er et av få bevarte elvedelta. Etter 10 km er på på Kjetland og ei 100 år gammel Steinbru. Om Ønskelig kan du du ta stigninga videre opp til Fjon Fjellkirke 14 km. Mellom Haukeland og Kjetland går det en fin tur/sti på motsatt side av elva. (se Carwalk.) Fra avkjøringa fra E39 er det nordøstover. Først på asfalt, så på grusvei opp til Svartavatnet 800moh. Det enkleste er å ordne transport inn til Svartavatnet. Så er det bare nedover (nesten) 32 km til Matre via Haugsdalen. Nydelig overgang fra fjell til fjord, med mange fine stoppeplasser. Veien er en anleggsvei utbygd i forbindelse med kraftutbyggingen til BKK. Ved Godbotsvatnet går stien til Litle Matresølen hvor Bjørn West Marsjen går til minne om motstandsgruppa Bjørn West under krigen.

5. Matre - Stordalen - Bjordal – Ortnevik. Kombiner dal, fjell og fjord. 60 km. Først følger du turen inn Matredalen (tur 1). Ved Hummelfossen tar du 300 høydemetre opp Fossesvingane. Er det godtvær stopper du halveis og tar en dukkerte i kulpen i Brydalsfossen før du nyter utsikten fra Stallen. Vel opp kan du helt på kanten se et lite gårdskraftverk. Fortsett forbi Fossegårdene og mer eller mindre jevn stigning til STordalen. Inste enden av Fossevatnet har en nydelig badeplass, spesielt hvis du har små barn da det er langgrunt og blir fort varmt.. På Klavefjellet på østsiden var de siste kampene i europa under krigen. Motstandsgruppa Bjørn West. Ved Fossestølen falt den første tyske soldaten natt til 28. april 1945. Når du passerer demninga på Stordalsvatnet har du Stordalen Skisenter på venstre side. Er du sulten eller trenger overnatting tar du av ved enden av vatnet til Stordalen Fjellstove.Stordalen er blitt Nordhordlands viktigste utfartsted med skisenter, oppkjørte løyper, over 200 hytter i allel kategorier, og Fjellstova skal utvide. Det eer planlagt ytterligere 200 hytter i dette fantastisk fine fjellområdet. Fortsett så opp over dammen ved Krokevatnet til du passerer høyeste punkt ved Nystølen mer enn 700moh. Sjekk bremser og lys. Nå går det nedover til Bjordal i fantasiske omgivelser med trange daler og bratte fjell. Du må gjennom 2 korte tunneller. Ved Sognefjorden finn du Nesheim Camping med en liten butikk som du bør få med deg. Her kan du ta vestover mot fergeleiet på Oppedal, men vi drar videre inn Sognefjorden. Butikk finn bu på både Bjordal og Søreide. Etter 2 nye tunneller følger du nå på grusvei inn langs Sognefjorden til Ortnevik. Her er det butikk, overnatting og for å komme videre må du i båt til Vik eller Noreide. Fra Vik kan du fortsette på tur 9 Stølsheimen rundt, mens ferga til Nordeide gir mulighet for turer videre i Sogn eller hurtigbåt inn eller ut av Sognefjorden/Bergen.

6. Matre - Brekke - Rutledal – Solund. Fjorder, daler, fjelloverganger, bygder, kulturlandskap, kyst, holmer og skjær, og ferge- 90 km. Fra Matre tar du den gamle veien med stabbesteiner fra 1910 opp Matresberget. Da får du litt luftig tur, og slipper tunnellene. Har du unger pass på dem, da det er bratt utenfor.Kommer du ned denne veien bør du holde lav fart da det kan være huller i veien. Over Trodalsleitet må du følge E39 ca 2 km til Haugsvær med verkset og butikk. Mulighet for mat og overnatting, samt hårklipp. Følg sykkelveien forbi idylliske Haugsvær og lokalveien langs Hopsvågen til Solheim. Ved Kringla må du igjen følge E39 et stykke til Instefjord. Herfra går det til Brekke med butikker og Brekkestranda Fjordhotell. Videre følger du kulturlandskapet ut langs Sognefjorden til Botnen Camping. Ved Rutledal tar du ferga til Krakhella i Solund. Fra Fjorder og fjell har landskapet nå endret seg totalt til spennende kystlandskap. Småkupert terreng ut til Harbakke og Syklist Velkommen bedriften Internatet.

7. Matre - Sløvåg Sykle fra dal og dype fjorder til holmer og skjær på kysten 46 km. Start som rute 6. Etter Solheim tar du vestover ved Krossleitet og følger Masfjorden, forbi idylliske Bergsvik og Lauvvik til Mollandseid. Her er det ei gammel sag. I krysset kan man ta ned til Duesund og kableferga til Masfjordnes. Men vi fortsetter vestover forbi Hosteland med butikker og verksted. Skal du bade er det koselig vei ned til offentlig badeplass på Areklettsanden. På Risnes er det matservering, og du kan ta en avstikker til Frøyset Gardsmat eller fiske sjøørret i Frøysetelva. Nautesund camping passeres før du tar ned til Sløvåg ved Steine. Her ser du industrieventyret på Mongstad. Fra Steine kan du evnt fortsette nordover på rute 8 Gulen Rundt. Fra Sløvåg kan du ta nyvegen med bru over Brandangersundet, og videre ut på øyene i Gulen. En avstikker til idylliske Skjerjehamn med Kongestatuen bør du ta deg tid til. Eller du tar ferga til Leirvåg og fortsetter sørover Austrheim på den kommende Nordsjøløypa mot Bergen.

8. Gulen Rundt: Som rute 7, men fra Steine sykle nordover forbi Eidsbotn Handel, Dalsøyra og Gulen Dykkersenter. Ved Nordgulen ta av vestover til Eivindvik og idylliske Dingja med øyene ytterst i Sognesjøen.  Følg rute 6 tilbake forbi Botnen Camping og Brekkestranda Fjordhotell. 150 km.

9. Stølsheimen Rundt Fantastisk tur, minst 3 dager. Opplev fjord, fjell, kultur, ferge og 4 fjelloverganger (hvor transport kan ordnes)- 270 km. Et utall av muligheter til aktiviteter og severdigheter på turen fra Matre til Romarheim, Mo, Nesheimfjellet (nasjonal sykkelrute nr 4), Teigdalen, Voss, Myrkdalen, Vik, Ferge forbi Finnabotn til Ortnevik, Bjordal og Stordalen. Sjekk rutetider for ferga som går 1g/dag man, ons, fre, søn.Fra Ortenevik se info om tur 5. (se også GodTur)

10. Stølsheimen Vest på sykkel - Ny ferdig pakke. 4 Dager 156 km.

Spennende sykkeltur fra Matre. Du får med deg alt FjordNorge har å by på av trange daler, fjorder og majestetiske fjell. Først Stordalen Fjellstove, så Sognefjorden og unike Brekkestranda Fjordhotell, og til slutt det idylliske kulturlandskapet ned langs Ynnesdalsvassdraget og Frøyseth Gardsmat. Husk kamera!
    Turen inkluderer Sykkelleie (inkl. sykkelveske, hjelm, lys og verktøysett), infopakke (oversiktskart, info og turkart-Masfjorden), 3 overnattinger m/frukost, middag og niste (ikke middag og niste i enkel pakke), samt inngang på Bjørn West Museet (i åpningstiden). Du ordner transport til Matre (ekspressbuss eller bil), samt pedalkraft. Alt på asfaltert vei.

Dag 1: Sykkelleie på Matre hos Berg Fritid. Oppmøte på Bjørn West Museet. Du sykler inn Matresdalen opp til Stordalen Fjellstove. På veien passerer du et av norges beste buldreområder. Ved Hummelfossen anbefales en tur opp Stegane før du passerer juvet ”Helvete” og begynner på stigningen opp Fossesvingene. Når du kommer til Stordalen Skisenter er stigninga unnagjort før du ta inn på Fjellstova. Du er nå i området der motstandsgruppa Bjørn West deltok i de siste kampene i Europa under andre verdenskrig, og et besøk på Bjørn West museet før avgang Matre er lurt. Lite trafikk, ingen tuneller. (17 km – 500 moh).

Dag 2: Fra Stordalen Fjellstove sykler du nordover mot Sogn, og ved Nystølen er du på høysete punkt 700 moh. Nå går det ned gjennom trange daler til Sognefjorden. Ta ut fjorden og besøk Massnes Villmarksmuseum, før du nyter utsikten på Ikjefjordbrua. Når du kommer til Oppedal må du følge E39 inn til Instefjord. Her må du gjennom Skrikebergtunnelen, og du MÅ ha lys på sykkelen. Vent til fergekøen er passert. I Instefjord forlater du E39, og sykler ut til Brekkestranda Fjordhotell. Kjent for sitt spesielle utseende med torvtak, ingen rette vinkler og ei unik plassering helt i sjøkanten. Første 51 km på lite trafikkert vei. Noen tunneler (66 km - 700 moh = 200 høydemeter).

Dag 3: Fra Brekkestranda sykler du over Werkelandshøgda, og ned mot Masfjorden langs det idylliske Ynnesdalsvassdraget og forbi kulturlandskapet på Sleire/Frøysethelva. På Frøyseth Gardsmat venter mat og seng (34 km - 470 moh). Alternativt kan du ta en lengre vei Gulen Rundt, og få med deg kysten langs Sognefjorden, og inn til Frøyseth Gardsmat (88 km).

Dag 4: Sykle ned til Risnes og følg veien inn Masfjorden til Krossleitet. Ta ned mot kirkestedet Solheim og følg den gamle riksveien med stabbesteiner inn den idylliske Haugsværfjorden. På Haugsvær er det butikk, dusj og matservering. Herfra følger du E39 i 2 km til Trodalsleitet, og tar ut på gammelveien fra 1911 utenom tunnelene ned til Matre (ta ut til høyre 100 m før tunellen). Kjør sakte! Gammel historisk vei, og det er bratt utenfor. (38 km - 200 moh).

Info og bestilling: www.bergfritid.no - sykkel@bergfritid.no eller tlf 41047109. Innholdet kan justeres individuelt.
  1. Frøyseth: Ny rute med utgangspunkt i Syklist Velkommenbedriften Frøyseth Gardsmat som har overnatting. Ruta tar av fra riksvegen ved Risnes. Følger idyllisk langs vågen og Frøysethelva til Sleire. Da har du passert Frøyseth Kirke og vært innom Frøyseth Gardsmat.Fra Sleire tar du av på skosbilveg/traktirveg og følger Myrdalen på vestida helt opp i dalen, krysser elva på bru og sykler ned igjen på østsiden. Terrengsykkel anbefales. Tilbake på Sleire kan fortsette (eller som alternativ til Myrdalen) følge den flotte skogsveien/turveien inn Markhusdalen. Ta til venstre (nord) rett før det gamle skulemuseet. Ta med niste og badetøy. Mulighet for fjordfiske, laksefise, gardsmat. Det er flere merka turer i området se www.turkartmasfjorden.no. 18km, men Myrdalen og/eller Markhusdalen kan kuttes.